Page - Wat we bieden
gvroekel.balans ) aandacht voor diversiteit, eigentijds vakmanschap en leiderschap, feedback, versterken professionele weerbaarheid en cultuursensitiviteit, doorbreken handelingsverlegenheid
Vaak gaat men er als vanzelfsprekend van uit dat de eigen manier van kijken en dat wat voor jezelf betekenis heeft ook voor anderen geldt. Maar is dat zo?
De complexiteit, de gevoeligheden en de dilemma’s van de globaliserende samenleving dwingen ons om na te denken over de openheid van onze cultuur.
‘Samen’leven is een opgave die we steeds opnieuw vorm moeten geven en vereist een duurzame visie op de wereld en de mens(heid).
Pluralisme is dan de uitdaging waar we voor staan: in de wereld, in Europa, in Nederland, in organisaties, in ons dagelijks privé- en arbeidsleven. Kennisvermeerdering en (kritisch) nadenken over overkoepelende waarden zijn dan onmisbare ijkpunten voor die visie. En dat bied ik.
Inhoud
Ik vraag de deelnemers aan mijn programma’s na te denken over de pluralistische grondhouding, het naast elkaar bestaan van verschillende waarden, overtuigingen en idealen, en we gaan op zoek naar de verbinding, de wisselwerking, de balans )
De programma’s geven nieuwe inzichten en bieden handvatten voor een ‘andere’ kijk op het handelingsrepertoire van professionals waardoor cultuursensitiviteit wordt bevorderd, weerbaarheid wordt versterkt en handelingsverlegenheid wordt verslaan.
Het zijn intensieve, interactieve programma’s waarbij ieders inbreng er toe doet. Theorie wordt gekoppeld aan de praktijk. Mens- en wereldbeelden worden in vergelijkend perspectief geplaatst. Ik daag uit te reflecteren op de eigen vanzelfsprekendheden en vooringenomenheden. Ik kader een richting om nieuwe, andere wegen te bewandelen om ogenschijnlijk onoverbrugbare tegenstellingen te slechten, om ‘actief pluralisme’ te bevorderen, om de communicatie te verbeteren, om in verbinding te zijn met de omgeving waarin gewerkt en geleefd wordt.
“Soms zal daarbij discussie en confrontatie over tegenstrijdigheden of tegenstrijdige culturele belangen nodig zijn. Denk bijv. aan de vrijheden van andersdenkenden, oneigenlijke verwijten en verwijten van discriminatie. Als alle verschillen die tussen mensen met verschillende achtergronden kunnen bestaan, echter cultuurbepaald worden genoemd, als verklaring, als ‘cultuurexcuus’, en daarover niet wordt gepraat vanwege bijv. de angst om te discrimineren of de angst voor verwijten of intimidatie, dan wordt daarmee ook de weg voor communicatie met ‘de ander’ afgesloten.”
Programma’s
Om een idee te krijgen van de inhoud en thema’s van onze scholing plaats ik hier een link naar het programma van een tweedaagse in-company cursus ‘Omgaan met Diversiteit’, als voorbeeld van onderwerpen die aan bod kunnen komen. U kunt mij uitnodigen voor een workshop, inspiratiesessie, lezing of themabijeenkomst. Ik ben graag bereid u telefonisch of per e-mail nadere informatie te verstrekken of een offerte aan te bieden.
Bekijk hier de algemene voorwaarden.
Programma’s worden uiteraard aangepast aan de praktijkervaringen van de doelgroep en/of de door opdrachtgever gewenste doelen en focus binnen het programma:
enkele voorbeelden van overige titels:
Focus:
pluralisme en de erkenning van verschil:
waar liggen grenzen, welke waarden zijn ononderhandelbaar en waar ligt de ruimte voor een constructieve manier van omgaan met conflict
Focus:
een pluralistische organisatie streeft naar complementair samengestelde teams waarbij maatwerk noodzaak is: hoe hou je eigenheid en gezamenlijkheid in een team in evenwicht
Focus:
versterking mentale veerkracht:
het vinden van een goede balans in de eigen (regie)rol, geloofwaardigheid en legitimiteit:
doelen delen, doelen bereiken, dilemma- en casusbespreking in een feedbackrijke cultuur
Focus:
van cultuurspecifiek (mensen in hun ‘cultuur’ laten met behoud van eigen identiteit) naar cultuur-sensitief (de invloed van cultuur niet overdrijven, maar ook niet bagatelliseren): mensgericht werken
Focus:
pluralisme nodigt uit tot kritische reflectie op eigen en andermans denkpatronen, handelen en gedrag: hoe ga we daar mee om
Focus:
(met name bedoeld voor leerkrachten en docenten) versterken van het pedagogische handelingsrepertoire en het verslaan van handelingsverlegenheid
Focus:
schakelen tussen de verschillende krachtenvelden bij frontlijnsturing en integrale probleemgerichte aanpak: professionals moeten kunnen rekenen op een stevig mandaat en een richtinggevend kader, gedragen door voorwaardenscheppende bestuurders en managers, ieder vanuit hun eigen legitimiteit, verantwoordelijkheden en bevoegdheden
Ridderstraat 72 4902 AC Oosterhout www.buro-balans.nl e-mail gvroekel.balans**
tel. 0162 420 200 / 0653 870 698
** vervolgen met apenstaartje g…l.com